Haarlemmermeer akkoord met Schiphol

HOOFDDORP - De gemeente Haarlemmermeer gaat akkoord met de afspraken die vorige week zijn gemaakt over extra vluchten voor Schiphol.

Wethouder Michel Bezuijen van Schipholzaken zet vrijdag zijn handtekening onder het akkoord, zo kondigde hij donderdag na afloop van een discussie in de gemeenteraad aan.

De luchtvaartsector kwam vorige week, onder leiding van de Groningse commissaris van de koningin Hans Alders, samen met de rijksoverheid en met bestuurders uit de regio overeen dat Schiphol tot eind 2010 maximaal 480.000 vluchten per jaar mag uitvoeren. Nu zijn dat er nog ongeveer 435.000. Door deze overeenkomst is voorkomen dat Schiphol met name de Buitenveldertbaan vanaf augustus niet meer zou kunnen gebruiken.

In de gemeenteraad van Haarlemmermeer werd donderdagavond stevige kritiek geuit op het akkoord. De fractie van GroenLinks sprak over een ''terugkerende nachtmerrie'' om de wet steeds maar weer aan te passen aan de groei van Schiphol. De SP vond vooral de compenserende maatregelen voor omwonenden beneden de maat.

De voorzitter van de dorpsraad in Badhoevedorp hield de raadsleden aan het begin van het debat voor dat het akkoord de geluidsoverlast in zijn dorp zal verdubbelen. Hij noemde de voorgestelde maatregelen om de hinder te verzachten ''een lachertje''.

Wethouder Bezuijen bestreed echter dat Badhoevedorp last krijgt van veel meer vlieglawaai. Dat is volgens hem wel het geval in het naburige Lijnden. Volgens Bezuijen heeft de regio het maximale gehaald uit het overleg met de luchtvaartsector.

Het overleg onder leiding van Alders gaat komend najaar verder over de toekomst van Schiphol op de middellange termijn. Daarover moeten uiterlijk 31 maart 2008 afspraken op tafel liggen. (ANP)