<%@ page contentType="text/html; charset=iso-8859-1" language="java" import="java.sql.*" errorPage="" %>Knipselkrant

Knipsels

Vliegherrie verschuift richting Lijnden Haarlems Dagblad 16 11 2004

Luchtverkeersleiding pakt problemen parallelle starts aan, Lijnden verzet zich

SCHIPHOL

De inwoners van Lijnden overwegen de aanschaf van twee geluidmeetpunten voor hun dorp. Dit omdat de nieuwe uitvliegroutes van de Polderbaan en de Zwanenburgbaan (om problemen met parallelle starts tegen te gaan) extra drukte boven dit dorp zullen veroorzaken. De nieuwe uitvliegkoersen van de Polderbaan en Zwanenburgbaan zijn de laatste tijdelijke maatregelen in afwachting van een definitieve oplossing voor gelijktijdig vertrekkende vliegtuigen.

De nieuwe koersrichtlijnen halen vanaf 25 november Spaarndam en Zwanenburg uit de vliegtuigherrie, maar plaatsen daarmee gelijk onder meer Lijnden extra in het kabaal. Dat maakte Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) gisteren bekend. Een bijeenkomst van Lijndenaren maakte gisteravond duidelijk dat de nood in dit dorp toeneemt. De Stichting Geluidsnet was gisteravond aanwezig om de volle zaal uit te leggen hoe het systeem van geluidsmeetpunten werkt. Zo'n meetpunt kost 2700 euro per jaar.

Geluidsnet verwacht overigens niet dat de resultaten van de metingen in de toekomst daadwerkelijk politiek effect hebben. Volgens René Post van Geluidsnet moet de discussie alleen op een hoger plan worden gebracht. „Iedereen is de 'politieke spelletjes' zat. We willen met argumenten aantonen dat omwonenden van Schiphol wel degelijk last van hebben van vliegtuiglawaai. Er valt op dit moment geen fatsoenlijke discussie met Schiphol of de LVNL te voeren, je wordt aan het lijntje gehouden.”

Wethouder M. Bezuyen informeerde de Lijndenaren dat de gemeente van plan is om zelf zes geluidsmeetpunten aan te schaffen, maar dat nog niet bekend is wáár in de polder deze dan geplaatst zouden kunnen worden. In Lijnden lijkt het burgerinitiatief echter groot genoeg om de punten zelf te financieren. Dorpsraadslid Van Daalen hoopt tegelijkertijd op duidelijkheid van de lokale politiek. „We willen dat de wethouder zich hard maakt om een meetpunt in Lijnden te plaatsen. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat wij dit zélf betalen. Wij willen Lijnden op de geluidskaart hebben en de gemeente Haarlemmermeer moet ons daarin steunen.”

Vorige maand meldde deze krant al de gevolgen van de nieuwe koersen op basis van toen nog vertrouwelijke stukken. Gisteren toonde LVNL-directeur E. Kroese de gevolgen op basis van simulaties. Lijnden en Amsterdam-West krijgen de meeste herrie te verwerken, terwijl af en toe ook over de randen van Badhoevedorp gevlogen wordt. Vanaf de Polderbaan wordt rechtdoor gevlogen terwijl vanaf de Zwanenburgbaan naar het oosten wordt uitgeweken. Deze maatregel moet voorkomen dat parallel startende vliegtuigen te dicht bij elkaar komen.

Vooral door de sterke koerswijziging vanaf de Zwanenburgbaan loopt LVNL het risico dat Schiphol voor het einde van het zogenaamde gebruiksjaar, dat loopt tot 1 november 2005, tegen de geluidsgrenzen botst. Volgens Kroese is deze aanpassing echter de laatste voordat er definitief een oplossing komt voor het parallel starten. „We hebben nog flink wat speling door vanaf andere banen te starten, maar als het dan allemaal nog niet lukt, dan is er sprake van overmacht. Dat betekent namelijk dat we het hele jaar hetzelfde weer met wind uit dezelfde richting hebben gehad. Dat sluit ik eigenlijk wel uit.”

LVNL zoekt intussen verder naar een definitieve oplossing voor het probleem van het parallel starten. Kroese: „Bij iedere definitieve oplossing moet technologische vernieuwing toegepast worden. Eén van de mogelijkheden is het neerzetten van een baken in het verlengde van de startbaan, waar de opstijgende vliegtuigen recht op af moeten vliegen. Een nadeel is dat het neerzetten van zo'n baken veel tijd kost. Een andere mogelijkheid die we onderzoeken is het starten op de twee banen afhankelijk van elkaar maken: als het vliegtuig op de ene baan ver genoeg weg is, kan er vanaf de andere baan gestart worden en zo verder. Dit kost hoe dan ook capaciteit, maar we kunnen dat verlies tot acceptabele proporties terugdringen met nieuwe hulpsystemen die de luchtverkeersleiders in hun werk ondersteunen.”

LVNL verwacht de definitieve oplossing rond de zomer ontwikkeld te hebben. Volgens Kroese is het dan nog wel mogelijk dat het enige tijd duurt voordat de oplossing ook in de praktijk gebracht wordt. „Tot die tijd blijven we in ieder geval vliegen volgens de nieuwe, tijdelijke maatregel”, aldus Kroese.

door Coen Polack en Jerry Helmers