<%@ page contentType="text/html; charset=iso-8859-1" language="java" import="java.sql.*" errorPage="" %>Knipselkrant

Knipsels

Geen oplossing parallele starts Haarlems Dagblad 18 05 2005

Haarlems Dagblad 18 mei 2005

Geen oplossing parallelle starts

Hinder blijft zeker tot 2006 in Lijnden en Badhoevedorp

door Richard Mooyman

SCHIPHOL - De inwoners van Lijnden en Badhoevedorp krijgen langer te maken met extra geluidshinder vanwege de problemen met parallelle starts op Schiphol. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) verwacht dat er pas begin 2006 een oplossing zal zijn, in plaats van medio dit jaar.

 

LVNL-directeur E. Kroese heeft dit gemeld in een brief aan Staatssecretaris Schultz van Haegen (verkeer). Reden is het complexe internationale onderzoek dat meer tijd vergt dan verwacht. Schultz is niet blij met het uitstel en kondigt in een brief aan de Tweede Kamer aan dat zij zal aandringen op een eerdere oplossing.

Na de ingebruikname van de Polderbaan bleken er problemen te ontstaan bij gelijktijdige starts op de parallelle Zwanenburgbaan. Om te voorkomen dat parallel startende toestellen op elkaar af zouden koersen, besloot de luchtverkeersleiding extra vlieginstructies te geven. Als gevolg daarvan buigen piloten eerder af en ontstaat er meer geluidshinder. Aanvankelijk werden vooral Spaarndam en Zwanenburg de dupe van de extra herrie. LVNL voerde eind vorig jaar een nieuwe tijdelijke procedure in, waarbij startende vliegtuigen vanaf de Zwanenburgbaan direct oostwaarts afbuigen. Vooral Lijnden en Amsterdam-West, en in mindere mate Badhoevedorp ondervinden nu meer overlast. Dat zal dus voorlopig zo blijven tot volgend jaar.De afwijkingen bij parallelle starts hebben te maken met onnauwkeurige navigatie-apparatuur bij bepaalde vliegtuigen of harde zijwind. Ook het abusievelijk kiezen van een foute vertrekroute kan risico's opleveren. Een snelle oplossing is niet voorhanden, zo concludeert Kroese op grond van een tussenrapportage van het onafhankelijke onderzoeksbureau MITRE.

De onderzoekers wijzen erop dat de regelgeving voor navigatie-apparatuur moet worden aangepast. Daarnaast  moeten er criteria komen voor het ontwerpen van vliegroutes. Verder is extra training nodig voor vliegers en verkeersleiders. Daarbij komt dat Schiphol geldt als een van de meest complexe vliegvelden ter wereld. Bij de KLM zijn 'gerede twijfels' gerezen over de vliegbaarheid van de beoogde procedures, zo meldt Kroese.

Ondanks de problemen verwacht LVNL vooralsnog het vliegverkeer te kunnen afwikkelen binnen de wettelijke geluidsnormen.

Vorig jaar had LVNL-baas Kroese nog in een brief aan Schultz gewaarschuwd voor een dreigende overschrijding. Hij bepleitte destijds een tijdelijke versoepeling van de grenswaarden van enkele geluidspunten, maar het kabinet wees dit af.