Bericht voor de Ringdijkbewoners.

Op 29 augustus j.l. heeft er een gesprek plaatsgevonden tussen vertegenwoordigers van het Hoogheemraadschap van Rijnland en afgevaardigden van de dorpsraden langs de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Dit gesprek vond plaats in het kader van de felle protesten van de dijkbewoners tegen het Hoogheemraadschap over het genomen besluit om jaarlijkse opstalvergoedingen met 600 tot 1600% te verhogen en de introductie van nieuwe vergoedingen waarvoor in het verleden niet betaald hoefde te worden . Er werden 1761 getekende brieven van protesterende bewoners aangeboden aan de heer Doornbos, dijkgraaf van Rijnland; een prachtig resultaat. Beide partijen zijn op deze avond overeengekomen om half oktober het onderlinge overleg voort te zetten.

In de tussentijd wordt niet stil gezeten: de voorzitters en afgevaardigden van de dorpsraden hebben 30 augustus weer vergaderd waarbij de nodige afspraken zijn gemaakt. Er is inmiddels een dagelijks bestuur namens de opstalhouders (DBO) ingesteld, een PR-groep opgericht en een juridische commissie samengesteld die gezamenlijk de ontwikkelingen volgen en actie ondernemen waar nodig.

Met financiële ondersteuning van enkele dorpsraden wordt er gewerkt aan het oprichten van een stichting. Deze stichting moet de belangen van de opstalhouders nu en in de toekomst gaan vertegenwoordigen.

In een later stadium zullen we u benaderen voor een geldelijke bijdrage om waar nodig via de stichting onze belangen te kunnen behartigen. Hierbij kunt u denken aan het inschakelen van juridische bijstand omdat tot op heden het resultaat van het overleg met Rijnland zeer onbevredigend met ons verloopt.

Eveneens zal t.z.t. geïnventariseerd worden of u in het bezit bent van een rechtsbijstandverzekering die eventueel een bijdrage kan leveren aan de (juridische) ondersteuning van de stichting.

Zowel Provinciale Staten als gemeente Haarlemmermeer maken zich zorgen over de ontstane situatie, maar aangezien het Hoogheemraadschap autonoom is, hebben zij geen directe invloed op de besluitvorming.

Op 8 november a.s. vergadert Gedeputeerde Staten van Noord Holland over de kwestie. Er zal weer ingesproken worden door onze woordvoerder Truus Verbaas en zij zal er voor pleiten dat dit college haar recht van vernietiging op het besluit zal benutten.

Indien u formulieren m.b.t. inventarisatie van eigendommen van Rijnland heeft ontvangen dan adviseren wij deze formulieren vooralsnog  niet in te vullen, niet te ondertekenen en niet aan Rijnland terug te zenden.

De PR commissie.